
 

The Curious Case of Sydney 

Gruson and the Obsessions of 

Guatemala and the United 

States 
 

Brian O’Rourke 

Rutgers University– Camden 

 
 By 1954, the United States was gripped by 

the fear of the ever-expanding Communist tide.  

The expansion of Soviet Russia into Eastern 

Europe, the fall of China to the reds, and the war 

over the Korean peninsula had all shaken America’s 

nerves.  As the only non-Communist super-power, 

the United States felt that it was its duty to first halt 

the spread of Communism and then push it back 

and replace it with democracies.  Any government 

that had even the slightest hint of Communism must 

be removed for the safety of the United States and 

democracy.  The United States State Department 

and CIA became obsessed with rooting out 

Communism and Communists, and Guatemala 

became caught in the CIA's crosshairs.  This 

obsession lead to a lack of perspective and inability 

to see the other side’s point of view that caused the 

CIA, the United States State Department, and the 

Eisenhower administration to cause the downfall of 

Guatemalan President Jacobo Arbenz Guzman and 

end the October Revolution of 1944.  Both sides 

were guilty of tunnel vision.  All the CIA could see 

was red Communists quickly taking over the 

government of Guatemala and creating a beachhead 

for Moscow and the USSR to infiltrate the North 

American continent and the United States’ sphere of 

influence.  While the people of the United States 

and their government may or may not have had 

justification for this fear, the real tragedy was their 

inability to see and understand why and what the 

reality was on the ground in Guatemala.  Arbenz 

and his foreign minister were just as guilty in 

bringing about their demise.  Arbenz and Toriello’s 

inability to understand the United States’ fear of 

Communism, and their own obsession with United 

Fruit Company contributed in a significant way to 

the end of their administration.   

 

 There was one reporter in Latin American 

that had the ability to see things from both 

perspectives, and due to both sides obsessions, 

Sydney Gruson was expelled from Guatemala 

twice, once by the Guatemalan government and 

once by the CIA.  Gruson, through his contacts at 

the State Department in Guatemala and his 

Guatemalan contacts, was one of the only reporters 

able to see the whole picture unfolding in 

Guatemala.  By researching his reporting for the 

New York Times, we can uncover the obsessions of 

both sides and their inability to understand the 

opposition’s concerns. Gruson and his reporting are 

the perfect prism with which to view this debacle of 

tunnel vision. 

 

 This tunnel vision is covered very 

differently by four books that discuss the CIA coup 

in Guatemala, and each has their own somewhat 

narrow point of view.  In Schlesinger and Kinzer’s 

book Bitter Fruit, they are too concerned with the 

influence and power of the United Fruit Company 

just like Guatemalan President Arbenz and his 

administration.  They make great pains to link the 

administration of Eisenhower and the hierarchy of 

United Fruit Company via financial investments, 

previous employment and possible future 

employment.  While these connections absolutely 

existed, the United Fruit Company had assets of 

almost $580,000,000 in 19541.  More people in the 

U.S. had connections to United Fruit than they 

realized.  In fact, the United States citizens and its 

government were being influenced by one of if not 

the first truly 20th century public relations 

campaigns.  Thomas Corcoran was a lobbyist for 

United Fruit, and he was a Roosevelt “brain truster” 

who had connections with the CIA through his good 

friend Walter Bedell Smith, who was the director of 

the CIA in the early 1950s (and later Undersecretary 

of State)2.  Edward Bernays, the P.R. mastermind, 

had connections with the owner of the The New 

York Times, the publisher of Scripps-Howard 

newspapers, as well as the editors of The Christian 

Science Monitor, The New Leader, and the San 

Fransisco Chronicle3.  Thomas Cabot was brought 

in as President of the United Fruit Company in 

1948, and Cabot’s brother was the Assistant 

Secretary of State for Inter-American affairs up 

                                                           
1Sydney Gruson, “United Fruit Company is a Vast 

Enterprise,”  The New York Times, July 3, 1954, E4 
2 Stephen Schlesinger and Steven Kinder, Bitter Fruit: The 

Story of the American Coup in Guatemala (Harvard 

University: Harvard University Press, 1982), 91 
3 ibid, 80 



 

until the 1954 coup in Guatemala4.  United Fruit 

was also able to enlist the help of Henry Cabot 

Lodge, John McCormack and Alexander Wiley, 

who were all senator and representatives.5 

 

 While all these people were able to use their 

significant influence in the early 1950s to coerce 

private and public opinion about the dangers of the 

Guatemalan government, by the time the 

Eisenhower administration took power, the focus of 

the majority of the United States’ power and time 

was on the Communist dilemma in Guatemala and 

not on United Fruit Company.  Schlesinger and 

Kinzer use their extensive experience in journalism 

to write a wonderfully cinematic book with peaks 

and valleys, rights and wrongs, and good and evil.  

The bully of their book is United Fruit Company, 

and while looking out for its own interest in 

overthrowing the Arbnez administration, the United 

Fruit Company’s influence is overblown in this 

book so that a slick narrative could keep its readers 

glued to Bitter Fruit.  In reality, the influence of 

UFCo wasn’t as strong as the authors would have 

you believe.  Communism and its presence in 

Guatemala was the overwhelming factor in the 

CIA’s decision to overthrow the Guatemalan 

government.   

 

 Schlesinger and Kinzer also paint a 

wonderful painting of the expulsion of Sydney 

Gruson in June of 1954.  Allen Dulles, the director 

of the CIA, and Julius Adler, the business manager 

of The New York Times, were described as having a 

clandestine dinner meeting to scheme together to 

get Gruson, and his “pro-communist” reporting, 

expelled from Guatemala before the overthrow of 

Arbenz.  While this dinner may have happened, 

Kinzer and Schlesinger make the meeting out to be 

the evil head of a dastardly organization influencing 

the gullible and malleable press6.  Bitter Fruit’s 

narrative is a cinematic wonder, and it would make 

a fantastic movie; however, at times the authors 

seem to go a little beyond the facts, to convince 

their audience that the evil United Fruit Company 

was pulling the strings of the government. 

 

 Richard Immerman’s account of the 

Guatemalan coup, on the other hand, will never be 

                                                           
4 ibid, 82 
5 ibid, 90 
6 ibid, 154 

turned into a movie, and if it did, it would fail 

miserably.  Not to say that Immerman did not have 

his facts and narrative straight, but that Immerman’s 

The CIA in Guatemala reads like a textbook at 

times, and the movie would probably be just him 

reading the book at his desk, with occasional sips of 

scotch between chapters.  Along with the difference 

in writing styles, is the difference in interpretations 

of the reasons the CIA sponsored the coup.  Just a 

look at the titles says it all: Bitter Fruit vs. The CIA 

in Guatemala.  While Immerman acknowledges the 

influence of the United Fruit Company, he surmises 

that the overthrow of Guatemala was due to the 

perceived presence and influence of Communists in 

the Guatemalan government.  It was, according to 

Immerman,the hysteria and obsession of Americans 

and their government with the spread of 

Communism that caused them to cry wolf.  

“Practically all United States citizens were 

‘professional patriots and Russian haters,’ and so 

they remained into the 1950’s,7”.  Immerman 

believed that it was Americans’ fear of Communist 

Russia and its expansionist policies that lead to the 

CIA backing Armas and his insurrectionists.   

 

 Surprisingly enough, even though Sydney 

Gruson wrote numerous pieces on the infiltration of 

Communists in the Guatemalan government, and 

Gruson was eventually expelled because he was 

getting very close to discovering the connection 

between the CIA and Castillo Armas, their chosen 

liberator of Guatemala, and thus Gruson would have 

discovered the connection between the CIA’s 

obsession with halting the Communists in 

Guatemala, Immerman devotes very little to the 

Gruson story.  In fact, he doesn't even mention the 

fact that Gruson was later kept out of Guatemala by 

the CIA.  Immerman could have strengthened his 

case about the United States’ obsession with 

Communism in Guatemala by discussing Gruson’s 

second expulsion, and the CIA’s belief that 

Gruson’s “conscious fifty-fifty treatment8” of the 

Guatemalan situation in late May of 1954 was an 

example of the CIA’s narrow view of Guatemala 

and their inability to see that the Communists in 

                                                           
7 Richard H. Immerman, The CIA in Guatemala: The Foreign 

Policy of Intervention (Austin, TX: University of Texas Press, 

1982), 101 
8 Anonymous, “REPORTING ON GUATEMALA BY NEW 

YORK TIMES CORRESPONDENT SYDNEY GRUSON,” 

CIA Memo, May 27, 1954 



 

Guatemala were not as powerful as the CIA 

believed.   

 

 Nick Cullather, author of Secret History, 

made better use of the second expulsion of Gruson, 

helping to prove his case that the CIA’s obsession 

with Communism in Guatemala was the reason that 

Arbenz and Guatemala was targeted.  Cullather, 

who only made statements backed by evidence 

supplied by the CIA, stated that the CIA was 

worried about reporting back in the United States.  

The CIA and “[        ] speculated that either Arbenz 

had extracted a quid pro quo in exchange for lifting 

the expulsion, or that Gruson was unwilling to risk 

offending Guatemalan officials a second time9.”  

Cullather surmised that since Gruson was not 

parroting the CIA line, and was instead reporting 

Foreign Minister Toriello’s statements, the CIA was 

not willing to take the risk of having their obsession 

with the minuscule Communist presence exposed 

and possibly ruin their chance to overthrow the 

Arbenz administration.  Cullather asserted that the 

fear of Communism was overblown and the cold 

war ethos in the Eisenhower administration and the 

CIA was the reason behind this.  Because 

Cullather’s book was written for the CIA, it reads 

like a recently released CIA document.  Succinct 

and to the point, Cullather wasted no ink in his 

book, and he certainly saved plenty with all the 

redactions, which often left as many questions as 

answers.  Secret History is clearly a government 

document, with little emotion, that got stretched out 

on a rack used during the inquisition.  

 Gleijeses’ Shattered Hope on the other hand 

is written solely with the experience of the people 

involved in the coup in mind.  Gleijeses’ reliance on 

interviews of key figures and their close associates 

reveals a perspective of the coup that the other three 

books cannot offer.  His interviews with 

Guatemalan priests and opposition figures reveal 

the fear of the spread of Communism in Guatemala 

that the other books are unable to convey.  “The… 

agrarian reform law… [was] a ruthless political too 

that accomplished a bloodless revolution… 

Communism and Christianity are irreconcilable,10” 

                                                           
9
 Nick Cullather Secret History: The CIA’s Classified Account 

of Its Operations in Guatemala, 1952-1954 (Stanford, CA: 

Stanford University Press), 94 
10

 Piero Gleijeses Shattered Hope: The Guatemalan 

Revolution and the United States 1944-1954 (Princeton, NJ: 

Princeton University Press), 212 

said an interviewed America priest.  This hatred and 

fear was not something that the previous three 

books were able to convey.  Quotes like “tyrannical 

Communist minority,” “reign of terror,” and 

“Communist wolves” in “sheep’s clothing” from 

American officials were able to demonstrate their 

hatred and fear of the Guatemalan Communists.  

“Speaking ‘with a voice full of emotion,’” Arbenz 

stated “I say goodbye to you, my friends, with 

bitterness and pain,11” is a line that would not 

appear in Secret History, CIA in Guatemala, or even 

in Bitter Fruit.  Gleijeses was able to convey the 

fear, terror, joy and sadness that accompanied both 

sides of this unfortunate historical event. 

 

 It is because of this ability to show both the 

Guatemalan and United States’ emotions that 

Gleijeses was able to explain the Gruson the best of 

all the authors.  Gleijeses was able to show that 

Gruson’s “sober style” and that fact that he “rarely 

resorted to sensationalism,” actually caused Gruson 

to offend both the CIA and the Guatemalan 

government12.  Neither side was willing to let 

realistic and unbiased facts get in the way of their 

ultimate goals, and it is because of this that the story 

of Sydney Gruson in Guatemala is so unique and 

historically important to understanding what was 

actually happening in Guatemala and going through 

the collective minds of the CIA and the Guatemalan 

government.   

 It is a travesty that Sydney Gruson got no 

more than two paragraphs in any of these books 

regarding the CIA sponsored coups that overthrew 

the democratically elected government on 

Guatemala.  Gruson’s experience with his expulsion 

by initially the Arbenz administration and then the 

CIA could aid each author’s thesis immensely and 

dramatically.  He managed to anger both the United 

States and Guatemalan government enough through 

his reporting of the facts, that he was expelled by 

both.  His reporting on United Fruit Company and 

the Communist influence in the Guatemalan 

government, which there was, as well as his 

reporting of the realities of the situation on the 

ground in late May and early June of 1954 would 

have been able to confirm the theories and reasons 

for the coup that every one of these books put forth.  

Gruson’s experience, in being expelled by both 

sides of the conflict, is extremely uncommon and 

                                                           
11

 ibid 347 
12

 ibid 260 



 

certainly did not happen to any other reporters 

during the conflict between Guatemala and the 

United States.  His reporting showed that the 

Guatemalan government was fixated on the 

problems caused by United Fruit Company in 

Guatemala, and his reporting showed that the CIA, 

and the American people, were obsessed with the 

Communist scourge spreading throughout the 

world, and their fear that its tentacles could reach 

the North American continent and the United 

States’ sphere of influence.  Sydney Gruson 

deserves our attention and at the very least his own 

wikipedia page. 

 

 Born in Dublin, Sydney Gruson began 

working for The New York Times during World War 

II.  He was transferred to Mexico City to become 

the Times’ Latin America correspondent in late 

1951, and he immediately came under the scrutiny 

of the CIA.  In one of his first articles after being 

transferred to Mexico City, Gruson apparently 

“immediately published” a story involving a mutual 

assistance pact between the United States and 

Mexico.  This agreement focused around the Mutual 

Security Assistance Program was unannounced, and 

Gruson’s source in the State Department was 

apparently off the record.  The United States State 

Department was furious and the CIA became aware 

when the “Mexican Communist press” picked up 

his story and began reporting it throughout Mexico 

and the rest of the hemisphere.  Due to the resulting 

“anti-American atmosphere,” the CIA began to 

investigate Gruson and his wife, and it was not long 

before they found out that the FBI already had a file 

on him13.  The CIA believed that Gruson's article 

had affected the Mexican presidential elections that 

were ongoing at the time of this article’s publishing, 

and Gruson even stated in the article that “There is 

considerable opposition here to do anything that 

might limit Mexico’s right to trade wherever she 

can,” in reference to the fact that due to agreement 

between the two countries, Mexico would not be 

able to buy “any item of ‘primary significance’ in 

the production of munitions or making war.”  Little 

did anyone know that one of Gruson’s first articles 

foreshadowed the uproar that would result from the 

Alfhem incident, when the Guatemalan government 

bought arms from communist controlled 

Czechoslovakia, but this was more of a turning 

                                                           
13 LINCOLN, “Guatemalan Matters: Sydney Gruson,” CIA 

memo, June 2, 1954 

point for Gruson and the CIA and their relationship, 

unbeknownst to Gruson.  He was no longer just a 

regular reporter, but a dangerous one that would not 

play by the rules and was not regurgitating the State 

Department’s views and beliefs14. 

 

 The Arbenz administration also came to the 

conclusion that Gruson was a dangerous reporter 

spreading dissension and hatred via his reporting, 

but it wasn't until February 2, 1954 that he was 

expelled from Guatemala.  The Foreign Ministry of 

Guatemala issued the following statement on 

February 2:  

 

In view of the fact that Sydney Gruson, 

correspondent for The New York Times who 

is in this country, has systematically 

defamed and slandered this republic and its 

Government, through the press, and being 

one of the most active agents of the 

campaign of defamation which is being 

developed in a malicious and increasing 

manner by certain information organs in the 

United States against Guatemala with the 

purpose of prejudicing the good relations 

between the two countries, The Ministry of 

Foreign Affairs resolves in the name of 

national decorum and based upon 

Legislative Decree 337, [that he] is expelled 

from this country as an undesirable.15 

  

The Foreign Ministry went on to say that Gruson 

was guilty of “general unfriend[liness]” and was 

being expelled because of a sentence Gruson used 

in an article printed on November 6, 1953.  At the 

end of that article Gruson concluded that “President 

Arbenz G[u]zman has become a prisoner of the 

embrace he so long ago gave the Communists.16”  

The Foreign Ministry went on “we can understand 

the differences in opinion because this is a 

democracy.  But when a foreigner casts scorn on the 

dignity of the Presdient that is intolerable.17”  Even 

if we disregard the statement about the inability to 

                                                           
14

 Sydney Gruson, “Mexico Awaiting U.S. Arms Mission,” 

The New York Times, Jan. 25, 1952, 5 
15

 Special to the New York Times, “Guatemala Ousts Two 

News Men,” The New York Times, Feb. 3, 1954, 07 
16 Sydney Gruson, “Guatemala Reds Increase Powers,” The 

New York Times, Nov. 6, 1953, 3 
17

 Special to the New York Times, “Guatemala Ousts Two 

News Men,” The New York Times, Feb. 3, 1954, 07 



 

question a president’s policies in a democracy, we 

still should be vexed at why it took three months to 

expel Gruson from Guatemala when the 

Guatemalan government could just revoke his travel 

visa whenever it chose.  What was he writing in this 

period, and could this actually be an insight to why 

he was really expelled by the Guatemalan 

government?  

  

 The answer is unequivocally yes.  It was 

actually Arbenz’s obsession with the United Fruit 

Company and Gruson’s reporting on the company 

how it was being affected by the land reform that 

caused Gruson to be expelled from Guatemala.  In 

fact, during this time period Gruson’s reporting on 

the Communist influence in Guatemala decreased, 

while his ‘favorable’ reporting on United Fruit 

Company increased. The day after Gruson 

published his article speaking of President Arbenz’s 

‘embrace,’ Gruson published an article discussing 

how the land reform in Guatemala was affecting 

The United Fruit Company.  Gruson said that 

174,000 acres of 263,000 acres at United Fruit 

Company’s Bananera plantation will be 

expropriated, and that 85% of the land that United 

Fruit Company will keep is “hilly woodland 

unsuited for plantations.” Gruson goes on to quote a 

State Department aide, who was speaking on behalf 

of United Fruit: “Such a high disproportion raises a 

very serious question of discrimination despite 

assertions to the contrary.”  Gruson also goes on to 

reference United Fruit officials who claim that the 

plantation will become a “losing proposition,” and 

that the company might just close the plantation.  

Only once does the article even mention 

Communists, just saying that they have influence 

over the Guatemala government that wants 

American companies, including United Fruit, out of 

their country.18  From a Guatemalan perspective, 

this article could seem very biased towards United 

Fruit, but upon closer inspection, the most damning 

lines are quotes from either United Fruit or the State 

Department.  Gruson does not go out of his way to 

slander the Guatemalan government or Arbenz. 

 

 Gruson continued his reporting about the 

United Fruit Company in Guatemala and UFCo’s 

relations with the Guatemalan government. In the 

November 11 issue of The New York Times, Gruson 

                                                           
18

 Sydney Gruson, “Guatemala Stalls Seizing Fruit Land,” The 

New York Times, Nov. 7, 1953, 5 

wrote an article mostly about the renegotiations of a 

contract between United Fruit and Costa Rica, but 

the article featured a quote that can be quite telling 

about why the Guatemalan government became 

very irked by Gruson’s reporting: “in Guatemala, 

where Communists-inspired propaganda has led to 

continual Government harassment…19”  The 

important phrase is not “Communist-inspired 

propaganda,” but actually “Government 

harassment.”  Many other American reporters were 

covering the Communists’ influence exclusively, 

but Gruson actually showed the negative interaction 

between United Fruit and Arbenz.  In typical 

Gruson fashion, not only did this article anger the 

Guatemalan government, but it also elicited a 

response from the President of The United Fruit 

Company which stated the inaccuracy of Gruson’s 

article and his assertions.20 

 Throughout this three-month period from 

November 6, 1953 to Gruson’s expulsion on 

February 2, 1954, Gruson wrote only nine articles 

on Guatemala, as he was covering all of Central 

America.  Five of his articles concern United Fruit 

Company, and he continually uses the phrase 

“harassment by the Guatemalan Government.”  In 

fact, only one of his nine articles is about 

Communism in Guatemala, and the article is 

actually about the Communist presence throughout 

Latin America.  In this article, he states: 

“Guatemala, actually, has proved no better a 

breeding ground for communism than the other 

Central American republics,” and that communism 

in Guatemala had “won no popular support.”  

Gruson went on to say that the communists do head 

several committees in the government, but “The 

Communists have made no significant gains in 

enlisting important Army officers on their side,” 

and “there is no sign that the Army’s rulers are 

overly concerned about the [Communist] 

situation.21”  These statements were probably 

something that the Arbenz administration would 

agree with.  Arbenz never hid the fact that there 

were Communists in government and often stated 

that they were not as powerful as the United States 

made them out to be, which is what Gruson reported 

                                                           
19

 Sydney Gruson, “United Fruit Talks Pose U.S. Problem,” 

The New York Times, Nov. 11, 1953, 3 
20

 Kenneth H. Redmond, “Letters to the Times,” The New 

York Times, Nov. 19, 1953, 30 
21 Sydney Gruson, “ Central America Feels Communist 

Pressure,” The New York Times, Jan. 2, 1954, E4 



 

in this article. This style of reporting is not 

“generally unfriendly” or in any way a defamation 

of the Guatemalan republic or of Arbenz, who is not 

even mentioned.  Arbenz in fact is not mentioned by 

name in any of the articles during this three month 

period; however, in most of Gruson’s articles during 

this period some iteration of the phrase “official 

Guatemalan harassment of United States business 

concerns” appeared, and it appeared multiple times 

if the article is about United Fruit Company.22   It 

seems likely that the Guatemalan government 

wanted Gruson out because of his writings on 

United Fruit Company and its interaction with the 

Guatemalan government. There was no reason to 

wait three months to revoke Gruson’s visa to 

Guatemala if Arbenz and the Guatemalan 

government believed in fact that he was defaming 

the government, but because of Gruson's reporting 

on United Fruit Company and its relationship with 

the Guatemalan government throughout this three-

month period we are able to conclude that it was 

Guatemala’s obsession with United Fruit and not 

the defamation of Arbenz that was the reason for 

Gruson’s expulsion by Guatemala. 

 

 Guatemala did oust another reporter along 

with Sydney Gruson on February 2, 1954, and in his 

writings actual defamation of the government can 

be see, and it shows the contrast of the two reporters 

views of the Communist influence.  Marshall F. 

Bannell, a reporter for Reuters and Vision 

magazine, was also expelled for ‘antagonistic’ 

views of the Guatemalan government, but his views 

on the Communist influence in the Guatemalan 

government were far more extreme than Gruson’s.  

Bannell described life in Guatemala as “just like 

being behind the Iron Curtain,” and he elaborated 

by saying that the “black hats,” the secret police, 

were “increased greatly,” that “all mail and cables, 

incoming and outgoing, are opened and 

scrutinized,” and every car leaving Guatemala City 

was being searched.  Bennell also claimed that most 

Guatemalan government and labor leaders made 

frequent trips behind the Iron Curtain, and that the 

Guatemalan Congress sent a congratulatory 

message to North Korea for “repulsing the 

                                                           
22

 Sydney Gruson, “Latin Americans are Vexed at U.S. For 

Scoring Reds but Not Dictators,” The New York Times, Dec. 

23, 1953, 8 

imperialist aggression.23”  Bannell summed up his 

observations by claiming that “[Guatemala] is 

dominated by Communists and is being used as 

‘international headquarters for further infiltration 

into Central America.24’”  Bannell’s reporting 

demonstrated an actual ‘campaign of defamation’ 

against the Guatemalan government; however, 

Bannell was never accused of a ‘campaign of 

defamation.’  That quote and the Guatemalan 

Foreign Ministry’s statement was only about 

Sydney Gruson.  The Foreign Ministry never issued 

a statement about Bennell despite his “general 

unfriendl[iness]” and “disrespect” for President 

Guzman.  Bannell’s extremity and Guatemala’s lack 

of statement about Bannell only reenforces the fact 

that Gruson was expelled not for his views of the 

Communist influence over the Guatemalan 

government, but in fact because Gruson was writing 

about the ‘harassment’ of the United Fruit Company 

by the Guatemalan government.  

 

 Despite the fact that Gruson had 

“systematically defamed and slandered [the 

Guatemalan] republic and its government,” he was 

allowed to return to Guatemala on May 20, 1954.  

There were varying beliefs as to way he was 

allowed back in including: United States pressure 

for freedom of the press, “vigorous protests from 

Ambassador Peurifoy,25” and that Gruson had made 

a deal with Guatemalan Foreign Minister Toriello 

for more favorable reporting.  This last theory, put 

forth by the CIA, is actually accompanied by 

another theory that Gruson’s initial expulsion was 

actually a Communist attempt to make Gruson and 

his writing appear less Communist even though he 

clearly was a Communist.26  The CIA was already 

disturbed by Gruson’s “fifty-fifty” reporting and his 

“liberal point of view,” and no matter how Gruson 

                                                           
23

 Anonymous, “Guatemala ‘Iron Curtain’ Devices Cited,” 

The Washington Post, Feb. 11, 1954, 6 
24

 Anonymous, “Guatemala is Assailed,” The New York 

Times, Feb. 11, 1954, 14 
25

 Stephen Schlesinger and Steven Kinder, Bitter Fruit: The 

Story of the American Coup in Guatemala (Harvard 

University: Harvard University Press, 1982), 
26

 Frank G. Wisner, “Sydney Gruson, NEW YORK TIMES 

correspondent in Guatemala City,” CIA memo, August 9, 

1954 



 

was able to re-enter Guatemala, the CIA would 

immediately be angered by his reporting.27  

 

Gruson’s first article written after his re-

admittance set off alarm bells throughout the CIA, 

State Department and eventually Gruson was 

discussed at a National Security Council meeting 

attended by all the department heads of the United 

States government and President Eisenhower.  On 

May 20, 1954 Gruson wrote that the Guatemalan 

people were “unequivocally” united in support for 

the Arbenz administration and its right to buy arms 

for self-defense.  Even opposition newspapers were 

printing articles defending the government and its 

arms purchase.  Guatemalans believed that their 

country should be able to participate in free trade 

throughout the world with whomever they wanted.  

In his next three articles, Gruson continued with the 

theme that the Guatemalans were united behind a 

rising tide of nationalism and believed that the 

United States had chosen the wrong issue to attack 

the Arbenz administration.  Throughout these 

articles, Gruson is giving Guatemalan Foreign 

Minister Toriello more ink than articles throughout 

the three-month period from November 1953 to 

February 1954, but during that period Toriello was 

actually Guatemalan ambassador to the United 

States until being expelled in late January. Toriello 

seems to like hearing himself talk a lot more than 

previous ministers and this is reflected in Gruson’s 

reporting, but Gruson still mentioned any 

statements by the State Department and still 

reported that “Communists have significant 

influence” on the Guatemalan President.  It may 

seem like Gruson’s reporting began to skew 

towards a more favorable view of the Arbenz 

administration, but Gruson was in fact just 

continuing his reporting that he was known for and 

just reporting the quotes he was given.  

Unfortunately for Gruson, the CIA felt that his style 

of “fifty-fifty” reporting had no place in 

Guatemala.28 

 

                                                           
27 Anonymous, “REPORTING ON GUATEMALA BY NEW 

YORK TIMES CORRESPONDENT SYDNEY GRUSON,” 

CIA Memo, May 27, 1954 
28 Sydney Gruson, “U.S. Stand on Arms Unites Guatemala,” 

The New York Times, May 21, 1954, 1 

Sydney Gruson, “Guatemala Says U.S. Tried to Make Her 

Defenseless,” The New York Times, May 22, 1954, 1 

Sydney Gruson, “Guatemala Hints U.N. Case on Arms,” The 

New York Times, May 23, 1954, 1 

 While writing his series on the fervent 

nationalism sweeping across Guatemala due to the 

Alfhem incident and the United States’ reaction, 

Gruson’s name began appearing in more and more 

in CIA memos.  Right after Gruson’s publication of 

the “unequivocal” article, the Deputy Director of 

Plans for the CIA, Frank Wisner, wrote a memo 

questioning the articles reliability and sources.  

Wisner goes on to question Gruson’s motivation, 

suggesting that perhaps he is under the influence of 

the Communists and that this should be brought to 

the attention of the top executives of The New York 

Times.29  This memo implied a level of 

manipulation of the media that was confirmed in a 

later memo on June 14, 1954 when Wisner wrote 

about “the piece that we have worked up and given 

to Time Magazine, entitled ‘The Friends of 

Guatemala.30’”  Because Gruson was not 

regurgitating the views of the CIA and the United 

States State Department, the CIA felt he needed to 

be removed from the country, but that would take 

time and a delicate hand. 

 

 In the meantime, Gruson would keep on 

reporting about the situation on the ground in 

Guatemala.  In his May 25 article, Gruson reported 

about the misconceptions of both the Guatemalans 

and the United States.   

 

Most [Guatemalan] officials seem unable to 

realize that [The United States’] concern is 

rooted in the Communist problem.  Those 

who do realize it consider it to be 

unjustified.  Most officials… convinced 

themselves that if the trouble over the 

United Fruit Company could be straightened 

out, everything else would fall neatly into 

place.  

 

Gruson goes on to say  

 

Even if a working agreement between the 

fruit company and the Government we're to 

be reached tomorrow, nothing would be 

changed unless the agreement was 

accompanied by steps to halt the 

                                                           
29

 Frank G. Wisner, CIA Memo to Sr. Rep. Guatemala City, 

May 21, 1954 
30

 Frank G. Wisner, “Guatemalan Friendship Societies — 

Gruson piece of 14 June 1954, New York TIMES,” CIA 

memo, June 14, 1954 



 

Communists’ tightening grip on the land-

reform administration, worker-peasant union 

and the Government’s propaganda 

machinery.31 

 

Gruson was the only person to realize that the 

Guatemalan’s tunnel vision was negatively 

affecting their relationship with the United States.  

Their obsession with United Fruit meant nothing to 

the CIA and the Eisenhower administration who 

were obsessed with the fact that there were 

Communists in the Guatemalan government.  In a 

personal letter to James Reston, a New York Times 

editor, Gruson wrote that he was saddened by the 

trouble he is causing the Ambassador Peurifoy who 

“made his annoyance very evident,” and the only 

way to make Peurifoy happy would be to follow the 

State Department line exactly, but this would not be 

what Gruson or Reston would want or believe was 

the truth.  Later in the letter Gruson stated that he 

believed the United States had made two basic 

mistakes: emphasizing the Alfhem incident and the 

State Department’s close relations with the fruit 

company.  Gruson goes on to say that “the State 

Department should push often and hard to get 

across the thought that we are not against their 

reforms but only against the allowing of 

Communists to take over their reforms for their own 

purposes.”  Gruson understands that the two sides 

are stuck on their own views of the cause of the 

deteriorating situation and neither are willing to 

budge, and because of that, everything will only get 

worse.32 

 

 The same day that Gruson wrote the letter to 

Reston, the CIA had clearly had enough of his 

“fifty-fifty” reporting and were doing everything 

they could to defame him, claiming that he “had 

systematically distorted the true facts about 

Guatemala and had injured the national dignity,”  

and that Gruson “‘unwittingly and inadvertently’ 

had written ‘for publication in US newspapers what 

the Communists have wanted him to write.33’”  In 

another memo on the same day the CIA who had a 

                                                           
31

Sydney Gruson, “Guatemalans Fail to Grasp Concern of 

U.S. Over Reds,” The New York Times, May 26, 1954, 13 
32

 Sydney Gruson to James Reston, Personal Letter, March 

[May] 26, 1954 
33

 Anonymous, “REPORTING ON GUATEMALA BY NEW 

YORK TIMES CORRESPONDENT SYDNEY GRUSON,” 

CIA Memo, May 27, 1954 

“wide consensus of opinion” that Gruson was a 

danger and that he was possibly a puppet of the 

Arbenz regime.34  

 

 While the CIA was working on possible 

ways to silence Gruson, Secretary of State Dulles 

had grown so concerned with Gruson’s 

“Communist line” in his reporting that Dulles 

actually voice his concern in a National Security 

Council meeting involving President Eisenhower 

who went on to say that “The New York Times was 

the most untrustworthy newspaper in the United 

States.” The President then went on to allow Authur 

Sulzberger, editor of the Times, to be approached 

with Dulles’ concerns.35  The concern of Gruson’s 

“fifty-fifty’ reporting had reached the top of the 

food chain and the chain of events that lead to 

Gruson’s second expulsion had begun, if Gruson 

could not spew the CIA and State Department’s 

Communists line, then he must not be allowed in 

Guatemala. 

 

 Gruson, unaware of his imminent removal, 

kept on his fair and balanced reporting.  

“Washington stand for something more than merely 

anticommunism… to improve the living standards, 

the social welfare and educational level of the 

people of Central America,” “The nature of the 

political friction between the United States and 

Guatemala has served the United States poorly,” “Is 

there any means of changing the situation here 

[Guatemala], short of changing the Government? 

Apparently not,” are all quotes from Gruson’s 

article written on May 29.  Gruson had stumbled 

onto something that the CIA was not willing to let 

out, that there must be a regime change in 

Guatemala. Gruson had now become dangerous to 

the success of PBSUCCESS, and he must be 

silenced. 

 

 In a memo to the headquarters to 

PBSUCCESS Alan N. Reelfoot, CIA operative, 

noted that Gruson had been “harmful to 

PBSUCCESS” via his reporting the “offiical 

Guatemalan line.”  Since Gruson was unwilling to 

report the CIA line, he clearly must be a 

                                                           
34

 Frank G. Wisner, CIA memo to Senior Rep, Guatemala 

City, May 27, 1954 
35

 “Foreign Relations, 1952-1954, Volume IV, American 

Republics (Guatemala Compilation),” National Security 

Council minutes, May 27, 1954 



 

Communist, in league with Arbenz and his 

Communist fiends.  Reelfoot also mentioned that 

Gruson is close friends with all the leftist 

correspondents, and that Gruson would often have 

rowdy parties in Mexico City that often ended with 

violence and that “democratic thinking people” no 

longer would accept invitations to his parties.36  The 

CIA probably planned to defame Gruson if 

Sulzberger didn't remove him, but due to the fact 

that the CIA “DENIED IN FULL” the final two 

pages of that memo, uncertainty survives.  One 

thing is certain however, the CIA considered 

Gruson and dangerous leftist who could have 

spoiled their plans and uncovered their plot to 

overthrow Arbenz.   

 

 CIA Chief Allen Dulles was able to 

neutralize Gruson by convincing Arthur Hays 

Sulzberger to remove Gruson from Guatemala for 

the duration of the coup.  Gruson may have been the 

only American reporter who would have given the 

situation on the ground a fair view, and this was 

something that the CIA could not tolerate.  The 

CIA’s obsession with the Communists in 

Guatemala, and throughout the world, had blinded 

the agency to the reality of the situation in 

Guatemala and the fact the Gruson was the only 

reporter who was actually reporting the reality of 

the state of affairs on the ground in Guatemala.  

Even after the overthrow of Arbenz, Wisner still 

believed that Gruson remained a “man to be 

watched.37”   

 

 The result of the Gruson situation in 

Guatemala was that not only that Sulzberger’s 

reputation was sullied, though not until after he 

passed away, but also that The New York Times’ 

reputation was also tarnished.38  In an article at 

salon.com Patrick L. Smith claims that “the Times 

will bear a variant of the responsibility it bears for 

its corruptions in 1954 and thereafter.”  Smith 

claimed that because of the Times’ capitulation to 

the pressure of the CIA, it can no longer be trusted 

during any of its war reporting, specifically on the 

                                                           
36

 Frank G. Wisner, “Sydney Gruson,” CIA memo, June 2, 

1954 
37

 Frank G. Wisner, “Sydney Gruson, NEW YORK TIMES 

correspondent in Guatemala City,” CIA memo, August 9, 

1954 
38

 Tim Seiner, “Role of the C.I.A. In Guatemala Told in Files 

Of Publisher,” The New York Times, June 7, 1997, 25 

Ukrainian war.39  The CIA claims it has since 

backed away from media manipulation, though it 

would not be surprising to see another Sydney 

Gruson appear from somewhere in the middle east.  

After hearing about the Sydney Gruson experience, 

people hopefully would begin to question 

everything they read and hear in the media. 

 

 The curious case Sydney Gruson is an 

example of the United States’ and Guatemala’s 

tunnel vision during the early part of 1954.  His 

“fifty-fifty” reporting showed that both sides were 

obsessed with only their point of view, and anyone 

who viewed their situation differently had to be 

silenced.  Guatemala’s fixation with United Fruit 

Company and the CIA’s fixation on the Communist 

influence led to third years of chaos and carnage in 

Guatemala.  Guatemalans and the Arbenz 

administration viewed their worsening relations 

with United Fruit Company as a direct cause of the 

their deteriorating relationship with the United 

States.  Gruson reported this in his New York Times 

articles, but because he did, he was labelled 

“disrespect[ful]” and expelled from Guatemala.  

The CIA on the other hand, were no longer willing 

to let any reporter in Guatemala or in the United 

States print anything that wasn’t the exact CIA line 

of reporting.  Both the Guatemalans and the CIA 

had their blinders on and were unwilling to 

recognize the other’s gripes and concerns.   Perhaps 

if both the CIA and the Guatemalan government 

had read Sydney Gruson’s reporting with an open 

mind instead of immediately condemning it, the 

coup would not have been necessary.   

 

      

Works Cited 

 

Stephen Schlesinger and Steven Kinder, Bitter 

Fruit: The Story of the American Coup in 

Guatemala (Harvard University: Harvard 

University Press, 1982), 80, 82, 90-91, 154 

 

Richard H. Immerman, The CIA in Guatemala: The 

Foreign Policy of Intervention (Austin, TX: 

University of Texas Press, 1982), 101 

 

                                                           
39

 Patrick L. Smith, “Our embarrassing, servile media: Does 

the New York Times just bring everything the government 

tells is?,” salon.com, accessed April 21, 2016 

http://salon.com/
http://salon.com/


 

Nick Cullather Secret History: The CIA’s Classified 

Account of Its Operations in Guatemala, 

1952-1954 (Stanford, CA: Stanford 

University Press), 94 

 

Piero Gleijeses Shattered Hope: The Guatemalan 

Revolution and the United States 1944-1954 

(Princeton, NJ: Princeton University Press), 

212, 260, 347 

 

Sydney Gruson, “United Fruit Company is a Vast 

Enterprise,”  The New York Times, July 3, 

1954, E4 

 

Anonymous, “REPORTING ON GUATEMALA 

BY NEW YORK TIMES 

CORRESPONDENT SYDNEY GRUSON,” 

CIA Memo, May 27, 1954 

 

LINCOLN, “Guatemalan Matters: Sydney Gruson,” 

CIA memo, June 2, 1954 

 

Sydney Gruson, “Mexico Awaiting U.S. Arms 

Mission,” The New York Times, Jan. 25, 

1952, 5 

 

Special to the New York Times, “Guatemala Ousts 

Two News Men,” The New York Times, Feb. 

3, 1954, 07 

 

Sydney Gruson, “Guatemala Reds Increase 

Powers,” The New York Times, Nov. 6, 

1953, 3 

 

Sydney Gruson, “Guatemala Stalls Seizing Fruit 

Land,” The New York Times, Nov. 7, 1953, 

5 

 

Sydney Gruson, “United Fruit Talks Pose U.S. 

Problem,” The New York Times, Nov. 11, 

1953, 3 

 

Kenneth H. Redmond, “Letters to the Times,” The 

New York Times, Nov. 19, 1953, 30 

 

Sydney Gruson, “ Central America Feels 

Communist Pressure,” The New York Times, 

Jan. 2, 1954, E4 

 

Sydney Gruson, “Latin Americans are Vexed at 

U.S. For Scoring Reds but Not Dictators,” 

The New York Times, Dec. 23, 1953, 8 

 

Anonymous, “Guatemala ‘Iron Curtain’ Devices 

Cited,” The Washington Post, Feb. 11, 1954, 

6 

 

Anonymous, “Guatemala is Assailed,” The New 

York Times, Feb. 11, 1954, 14 

 

Sydney Gruson, “U.S. Stand on Arms Unites 

Guatemala,” The New York Times, May 21, 

1954, 1 

 

Sydney Gruson, “Guatemala Says U.S. Tried to 

Make Her Defenseless,” The New York 

Times, May 22, 1954, 1 

 

Sydney Gruson, “Guatemala Hints U.N. Case on 

Arms,” The New York Times, May 23, 1954, 

1 

 

Sydney Gruson, “U.S. Arms Stand Alienates 

Guatemalan Foes of Reds,” The New York 

Times, May 24, 1954, 14 

 

Frank G. Wisner, CIA Memo to Sr. Rep. Guatemala 

City, May 21, 1954 

 

Frank G. Wisner, “Guatemalan Friendship Societies 

— Gruson piece of 14 June 1954, New York 

TIMES,” CIA memo, June 14, 1954 

 

Sydney Gruson, “Guatemalans Fail to Grasp 

Concern of U.S. Over Reds,” The New York 

Times, May 26, 1954, 13 

 

Sydney Gruson, “Guatemala Eases Stand Toward 

U.S.,” The New York Times, May 26, 1954, 

12 

 

Sydney Gruson to James Reston, Personal Letter, 

March [May] 26, 1954 

 

Frank G. Wisner, CIA memo to Senior Rep, 

Guatemala City, May 27, 1954 

 

“Foreign Relations, 1952-1954, Volume IV, 

American Republics (Guatemala 

Compilation),” National Security Council 

minutes, May 27, 1954 

 

Frank G. Wisner, “Sydney Gruson,” CIA memo, 

June 2, 1954 



 

 

Frank G. Wisner, “Sydney Gruson, NEW YORK 

TIMES correspondent in Guatemala City,” 

CIA memo, August 9, 1954 

  

Tim Seiner, “Role of the C.I.A. In Guatemala Told 

in Files Of Publisher,” The New York Times, 

June 7, 1997, 25 

 

Patrick L. Smith, “Our embarrassing, servile media: 

Does the New York Times just bring 

everything the government tells is?,” 

salon.com, accessed April 21, 2016 

 

http://salon.com/

